Jak připravit kolo na sezónu
Přestože letošní zima jaro statečně napodobovala, kolo ze sklepů a garáží vytáhla pouze hrstka odvážlivců. Pro nás ostatní je ideální čas připravit kolo na sezónu a konečně zase jednou šlápnout do pedálů. Přípravu na sezónu cyklisté, zvláště právě ti sezónní, často podceňují, čímž zkracují životnost kola a riskují tím zbytečné nehody. Takže jak kolo na sezónu připravit a na nic důležitého při tom nezapomenout?
V tomto seznamu krok za krokem projdeme veškeré součásti jízdního kola, které je před první vyjížďkou nutné zkontrolovat a připravit, abychom zbytečně neopotřebovávali materiál kola a nevystavovali jsme se zbytečným nehodám.
Bojíte se, že na něco zapomenete? Udělejte si bokem seznam, ze kterého všechny kroky po jejich provedení jednoduše odškrtnete. A pokud si s některým bodem, který údržba jízdního kola zahrnuje, nevíte rady, nebojte se zeptat profíků.
V tomto návodu se podíváme na kontrolu a údržbu následujících částí kola:
- brzd,
- šroubů,
- plášťů,
- kol,
- řetězu a pohonných mechanismů.
Krok 1
Pravidelné kontrolování ráfkových brzd by mělo být samozřejmostí i průběžně během sezóny. Před jejím zahájením se však jedná o naprostou nezbytnost. Jak na to?
Ráfkové brzdy
Pokud máte ráfkové brzdy, v první řadě zjistěte, v jakém stavu se po sezóně ráfek nachází.
Pokud je opotřebovaný, budete si muset pořídit nový. Stav ráfku poznáte pohmatem. Ve chvíli, kdy je brzdná plocha vypouklá směrem dovnitř, je čas na výměnu.
Další na řadě je seřízení brzd, které je závislé na vzdálenosti špalíku od ráfku. Podobně důležitý je také poměr tahu páky vůči čelistem.
Lankové brzdy
S lankovými brzdami je to před sezónou přece jen trochu jednodušší – stačí je promazat.
Ostatní typy brzd
Ostatní typy brzd, jako jsou například hydraulické brzdy či torpéda, je nejlepší nechat zkontrolovat v ověřeném servisu, zvlášť pokud nemáte s jejich údržbou dostatek zkušeností.
Krok 2
Stejnou prioritu jako brzdy – a možná dokonce i větší – má kontrola a upevnění všech šroubů. Kontrola je velmi jednoduchá. Stačí kolo zvednout pár centimetrů nad zem a pustit ho na zem. Přitom jednoduše poznáte, jestli se některý šroub neuvolnil a pokud ano, stačí ho jednoduše dotáhnout.
K dotahování šroubů budete potřebovat inbus o velikosti 4 až 6 milimetrů.
A s dotahováním to raději nepřehánějte, příliš utažené šrouby mohou poničit závity a s nimi i celé součástky.
Krok 3
Po sezóně bude potřeba pláště na sto procent dohustit. K tomu se vám bude hodit manometr a pokyny výrobce, které najdete na boční straně plášťů.
Předtím však zkontrolujte, zda je plášť i běhoun v pořádku a není třeba jeho výměna. Zkontrolujte také, zda nemáte oježděný vzorek. Pokud je vzorek na plášti porušený, nejenže riskujete zbytečná zranění, ale i kolo tím přichází o svou nejlepší formu a jízdu na něm si tolik neužijete.
Krok 4
Nejprve zkontrolujte, jestli je kolo vycentrované. To poznáte tak, že své kolo položíte na řídítka a obě kola roztočíte. Pokud ráfek ubíhá do stran, doporučujeme návštěvu servisu. K vycentrování ráfku jsou totiž potřeba poměrně drahé nástroje i zkušenosti.
Kromě ráfku zkontrolujte také upevnění kol. Rychloupínáky mohou být uvolněné a takové upadnuté kolo při jízdě rozhodně není vůbec příjemná zkušenost.
Krok 5
U řetězu i dalších pohonných mechanismů je na prvním místě čistota. Na vyčištění řetězu, kazet i převodníků vám stačí zubní kartáček a suchý hadřík. Pomůže také speciální čisticí prostředek na kola a řetěz.
Ještě, než se však pustíte do údržby, zkontrolujte, jestli se s řetězem dobře řadí a zda při jízdě nepřeskakuje.
Zmíněné kontroly mají chránit vaše kolo, ale také zdraví. Nezapomínejte však ani na ostatní bezpečnostní opatření, jako jsou funkční světla či helma.
Další zajímavé informace a tipy ohledně nákupu, údržby či zazimování kola přináší například i rozhovor s Vojtěchem Kulhánkem ZDE, majitelem cykloobchodu Kulhánek kola v Hradci Králové.