Jak postupovat při výměně pláště a duše
Nasednete na jízdní kolo, užuž se vidíte v přírodě daleko od lidí a městského ruchu, nebo pospícháte do práce, šlápnete do pedálů a ouha… Píchli jste. Není snad cyklisty, kterému by se to nikdy nestalo. Samozřejmě můžete cyklovýlet i cestu do práce na kole odpískat, nebo se na tuto eventualitu připravit a výměnu duše a potažmo i pláště hravě zvládnout během několika minut. Další řádky Vám prozradí, jak na to.
Co je potřeba
Při výměně duše a pláště by Vám neměla chybět tato výbava:
- duše správného průměru,
- plášť odpovídající velikosti,
- montpáky,
- sada lepení (pokud chcete píchlou duši zalepit a ne vyměnit)
- pumpička na kolo.
Dobrou zprávou je, že ne pokaždé, co píchnete je nutné s duší měnit také plášť. K výměně pláště byste měli přistoupit v případě jeho defektu (proříznutí, proražení), ztrácejícího se vzorku na běhounu nebo v závislosti na výběru terénu a trasy. V článku Jak správně zvolit vhodný veloplášť na kolo se dočtete víc. Teď ale k samotné výměně.
Krok 1
Základem je sundat kolo tak, aby se nepoškodili brzdy nebo řetěz. Proto před samotným povolením rychloupínáků kola zkontrolujte, že máte zařazen nejtěžší převod, tedy že se řetěz nachází na nejmenším kolečku a odpojte ráfkové V-brzdy tak, že je lehce přitlačíte k sobě a vyjmete lanko z čelisti. Teď povolte rychloupínáky. Zadní kolo by mělo jít bez problému sundat, u předního kola je ještě potřeba rychloupínakem párkrát otočit.
Krok 2
Jakmile se Vám to povede, vypusťte zbývající vzduch z duše. Následně zatlačte na bočnici a oddělte patku (bok pláště) od ráfku. Pokud Vám to nejde, nebo to jde jen velmi těžce, použijte montpáky. Zasuňte jednu mezi plášť a ráfek a zobáček na protilehlé straně uchyťte ve výpletu kola. V případě, že měníte jen plášť a duše je v pořádku, dejte si pozor, ať o ni montpákou nezavadíte. Mohlo by dojít k jejímu protržení. Jakmile patka povolí, vezměte druhou montpáku a obkružte s ní po celém obvodu pláště. To by mělo dostat patky tam, kam potřebujete. Vyndejte duši. Je přitom jedno, zda zasunutím ventilku do ráfku začnete nebo skončíte.
Krok 3
Před samotným nasazením nového pláště do ráfku, zkontrolujte směr rotace podle šipek na něm uvedených. Pokud žádné šipky nenajdete, je jedno, v jakém směru plášť nasadíte. Vsuňte jednu patku pláště do ráfku. Dále dejte ventilek lehce nafouknuté duše do ráfku a postupně do pláště zasuňte celou duši. Poté nasaďte druhou patku. Pokud to nejde, pomozte si opatrně montpákami. Opět dávejte pozor, ať jimi neskřípnete duši. Jakmile je plášť na místě, zkontrolujte postavení ventilku. Měl by být kolmo k ráfku. Pokud není, zahýbejte lehce pláštěm do a proti směru jízdy až se ventilek usadí. Pak napumpujte duši tak, aby plášť doléhal k ráfku po celém obvodu kola stejnoměrně. Kontrolu Vám usnadní vystouplý proužek opisující celý obvod kola. Pokud přesně nedoléhá, zkuste hýbat z pláštěm do stran, než si sedne. Pozor však, abyste neproskřípli duši.
Krok 4
Dofoukněte duši na správný tlak a vyzkoušejte pootočením kola, zda běží rovně. Pokud vyhazuje do strany, upusťte lehce vzduch, zatlačte na plášť proti směru, do kterého kolo uhýbá, znovu dofoukněte a zatočte kolem, jestli se Vám povedlo problém vyřešit. Pokud ne, můžete zkusit na inkriminované místo nanést tekuté mýdlo. Nebojte se provést tuto akci i několikrát za sebou. Pokud plášť běží rovně, nasaďte kolo do rámu či vidlice a nasaďte vodítko v-brzd. Než na kolo nasednete, zkontrolujte, že brzdy opravdu fungují. Pro názornost se podívejte na náš videonávod.