Co je potřeba

skvělý nápad
odhodlání
počáteční investici

1

Nápad, myšlenka, geniální idea

Máte-li pocit, že na internetu je už všeho dostatek, pak o podnikání vůbec neuvažujte. Nejdůležitější je totiž nápad a jeho promyšlená realizace. Zapomeňte na to, že si uděláte vlastní Facebook nebo Youtube. Proč se snažit konkurovat veleúspěšným projektům? Stálo by vás to hodně času, ještě více peněz a tvrdý pád. Přijďte s vlastní originální ideou, která internetový trh významně obohatí a uspokojí potřeby návštěvníků. Začněte s malým projektem, učte se na něm mimo jiné poznávat nároky a chování uživatelů internetu. Udělejte si rozbor konkurence, prověřte tržní prostředí a své podnikatelské aktivity řádně promyslete. Čím víc času věnujete svému podnikatelskému záměru v teoretické části, ve kterém objasníte všechny okolnosti, tím větší úspěch můžete očekávat v praxi. Vše řádně zdokumentujte a se svými výsledky se zbytečně nechlubte, mohli byste na to doplatit.

2

Živnost či firma

Stanovte si cíl a priority. Chcete vydělat peníze, nebo se chcete ve svém volném čase věnovat tomu, co vás baví? Uvažujete-li o dosažení trvalého zisku, pak své aktivity legalizujte. Založte si živnost nebo firmu. Založení živnosti vás vyjde na 1000 korun, jistina společnosti s ručením omezeným na dvě stě tisíc korun. Zálěží především na tom, jaká rizika chcete podstoupit a jak se chcete prezentovat.

3

Registrace domény, zajistěte si hosting, spolehlivý tým

Neodkládejte registraci vybrané domény. I když vývoj webu či aplikace bude trvat několik měsíců, investice pár set korun do domény vám zajistí, že o doménu nepřijdete. Dbejte na to, abyste si zajistili kvalifikovaný tým, který vám server připraví. Zpravidla jde o programátora, kodéra a designéra. Jakožto manažer projektu musíte umět rozvrhnout členům týmu práci tak, aby jeden nemusel čekat na druhého. Čas jsou peníze. Definujte už na začátku spolupráce podmínky, uzavřete smlouvy a sankcionujte při nesplnění podmínek. Kde najít vhodné členy týmu a kolik jim platit? Zkuste některý ze serverů zabývajícími se pracovními příležitostmi (Prace.cz, Sprace.cz apod.) nebo Webtrh.cz. Kvalitní programátor si za práci v plném pracovním úvazku účtuje patnáct i sedmdesát tisíc korun. Záleží na zkušenostech, ale i na tom, kde působí. Platy programátorů v Praze jsou mnohem vyšší než v Ostravě, ale můžou odvést stejně kvalitní práci.

4

Launch

Chcete spustit svůj hotový projekt? Naplánujte si jeho propagaci a medializaci. Musí být o něm slyšet, musí být vidět. S tím vám pomůže specializované studio, které má patřičné zkušenosti a kontakty a umí vaše investované peníze mnohem efektivněji zužitkovat, než kdybyste spoléhali jen na svou píli. Studio či agentura vám navrhne na míru šitou strategii, která bude odpovídat povaze vašeho businessu. Jejich úkolem bude oslovit vaši cílovou skupinu. Krom tiskové zprávy a její distribuce médiím vám navrhne například i virální kampaň. Na kolik taková propagace vyjde? Obykle to je otázka toho, kolik jste ochotni do akce investovat a jaké očekáváte výsledky. Může vás to stát pět tisíc korun, ale i několik milionů. Neváhejte se se svou poptávkou obrátit na několik agentur a porovnat jejich nabídky. Ušetří vám to spoustu peněz.

5

Na čem vydělávat?

Tak tuhle otázku musíte mít zodpovězenou už na začátku vašeho podnikatelského záměru. Je několik možností. Můžete mít svůj e-shop a prodávat zboží. Můžete si otevřít server s aktualizovaným obsahem nebo komunitou a vydělávat za členství, na bannerové nebo kontextové reklamě. Dokonce můžete prodávat odkazy umístěné na vašich stránkách. Nejdůležitější je, abyste uživatelům internetu nabídli obsah, za kterým se budou rádi vracet. Pamatujte na to, že e-shop bude vyžadovat sklad zboží a zaměstnance, který bude o zákazníky pečovat.

Příklad z praxe: Pan Novák se rozhodl založit zpravodajský server, který bude zaměřen na určitou cílovou skupinu, která podobný server zatím nemá. Do serveru se rozhodl investovat 30.000 korun. Rozhodl se zvolit open source system. Oslovil kamaráda, který mu system pomohl konfigurovat, a zaplatil designera. Do obou investoval 15.000 korun a server měl připraven. Obsahovou složku chtěl zatím zajišťovat vlastní silou a po třech měsících provozu serveru oslovit mediální agentury, které si pronajmou reklamní plochy. 13.000 korun nabídl drobnému studiu za uvedení na trh. Agentura užila několik marketingových nástrojů, levných a účinných, čímž přivedla na nový server 20.000 lidí. Zbylé dva tisíce korun stály hostingové služby a domény. Po třech měsích na server chodilo 1.000 lidí denně, pan Novák nasadil kontextovou reklamu Google Adsense a pronajal reklamní plochy. Na reklamě začal vydělávat 10.000 korun, po roce 50.000 korun měsíčně. Na poloviční pracovní úvazek zaměstnal copywritera a obchodního zástupce, který aktivně vyhledával inzerenty. Pan Novák se serveru už nemusí tolik zabývat, měsíčně má pasivní příjem 25.000 korun.

Tipy

1. stanovte si výši investice
2. stanovte si termíny

Mějte ale jako správný manažer na paměti, že investice bude vždy vyšší a termín se vždy prodlouží. Mějte nadhled!

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.75
Average: 3.8 (12 votes)