Jste zde

Jak si změnit jméno nebo příjmení

Lehké, 1 - 1000 Kč, 30 minut a více
31.03.2011 - 00:45

Změnu jména nebo příjmení povolují občanům úřady zejména v případech, kdy je jméno nebo příjmení hanlivé, směšné nebo je-li pro změnu vážný důvod. O změnu lze zažádat na základě písemné žádosti na matričním úřadě v místě trvalého bydliště.

Co je potřeba

rodný nebo oddací list a průkaz totožnosti

1

Žadatel vypíše písemnou žádost. Žádost musí obsahovat jméno, příjmení, datum a místo narození, popřípadě také datum a místo uzavření manželství žadatele. Připojí rodné číslo, místo trvalého pobytu, jméno či příjmení, na které si žadatel chce změnit, údaj o státním občanství a hlavně důvod, proč žádá o změnu.

2

Žadatel uhradí administrativní poplatek ve výši 100 Kč. Ovšem jen v případě při povolení změny příjmení hanlivého, výstředního, směšného, zkomoleného nebo cizojazyčného. Dále pak v případech, kdy žadatel žádá o změny příjmení na dřívější příjmení nebo při povolení změny příjmení dítěte svěřeného do náhradní rodinné péče na příjmení poručníka nebo pěstouna, na společné příjmení poručníků nebo pěstounů anebo příjmení dohodnuté pro jejich vlastní děti, pokud poručníky nebo pěstouny jsou prarodiče nebo sourozenci rodičů nezletilých dětí. 1000 Kč platí žadatelé při jiném odůvodnění.

3

Do 30 dní žadatel obdrží vyrozumění. Poté je nezbytné požádat o nový občanský průkaz, cestovní doklad, průkaz povolení k pobytu apod.

Tipy

Matričními úřady jsou obecní úřady, městské úřady, v hlavním městě Praze úřady městských částí, v územně členěných statutárních městech úřady městských obvodů nebo úřady městských částí.

Autor: chorche
Hodnocení: 
Vaše hodnocení: Žádné
4.625
Average: 4.6 (8 votes)

Nejnovější příspěvky v diskuzi

Dobrý den, chtěla bych si změnit příjmení, jsem 14let rozvedená ale s bývalým manželem mám doposud neshody a upřímně ho "nemůžu vystát" a ani jeho příjmení které mi vše zlé připomíná.Naše dítě je už dospělé, ví o mém rozhodnutí a nemá s tím problém. Chtěla bych příjmení Weberr bez "ová" . Děkuji za odpověď
Dobrý den, mám podobný dotaz. Na konci si chci zmenit prijmeni z "c" na "z"? Platí stejná pravidla?
Dobrý den, teď po svatbě jsem přijala mantželovo příjmení v mužském rodě. No ´příjmení v mužském rodě mi nesedí. Chtěla bych jeho příjmení to ano ale normálně v ženském rodě s koncovkou ová. co pro to mohu udělat? děkuji
Dobrý den, teť po svatbě jsem přijala manželovo příjmení v mužském rodě. Jenže jsem se s tím příjmením mužským neztotožnila, prostě ta koncovka ová mi tam chybi... je nějaký způsob že bych měla manželovo příjmení ale normálně v ženském rodě? co pro to udělat? Děkuji
Dobry den, ziji trvale v Anglii a zmenil jsem si jmeno z zenskeho na muzske protoze jsem transsexual. Podle ceskych zakonu to lze az po operaci zmeny pohlevi, ale podle Britskych musi clovek nejdriv zmenit jmeno a teprve 2 roky nato mu mohou povolit operaci. Nove jmeno tu pouzivam bez problemu,ale je mi trapne ze mam pas v zenskem jmene a musim to porad vysvetlovat. Jmeno jsem zmenil u pravnika pomoci Deed poll. Pokud si k tomu necham udelat apostilu, uznaji mi to? Taky bych chtel vedet jestli mohu zmenit jmeno syna aby nam souhlasily prijmeni- bez vedomi a souhlasu biologickeho otce (je na britskem rodnem liste ale nema dovolen styk s ditetem a nikdy jsme spolu nezili). Muj syn nema cesky rodny list- ambasada odmitla vydat pry ze otec musi osobne prijit a dat souhlas. Da se rodny list vydat v Cechach bez souhlasu otce a snovym jmenem? Dekuji.
Nahoru