1

Vybrat králíka si můžete ze zverimexu, nebo od chovatele. Doporučuji mládě od chovatele. U mladých králíků je dosti rozšířená kokcidiosa a je nutné, aby proti ni byl malý ušák přeléčený. Ve zverimexech nic takového neznají a králíčata tam dávají už jako mrňouse, kteří nebyly u matky dostatečnou dobu, jak by měli být. Nejenže od matky získají potřebné obranné látky a správnou výživu, která jim zaručí správný vývin, ale také se od ní naučí základní dovednosti. Naučí se chodit na záchůdek, naučí se být čistotní, naučí se přijímat zeleninu a budou sociálně vyspělí na to, aby byly připraveni jít do nových domovů. Tohle všechno vám může zaručit chovatel, který chovu králíků rozumí a ví, co je pro ně nejlepší.

2

Než si králíká pořídíte, měli byste se rozhodnout, jestli jednoho, nebo více, zda samici nebo samce. U zvířat, kterým se nemůžete tak často věnovat, vždy platí pravidlo, pořídit si raději zvířata dvě, aby nestrádala a nebyla smutná. Pokud jde o to, zda samici, nebo samce, to rozhodnutí je čistě na vás. Samci ale mají občas problémy se značkováním a mnohdy je potřeba je vykastrovat. Kastrace králíka je u veterináře - specialisty většinou bez problémů a díky inhalační anestezii, která je šetrná, nedělá problémy ani u králíků. Dvě samice si na sebe většinou vždy zvyknou, zaručeno to ale vždy není. Platí pravidlo, že pokud máte starší samici a chtěli byste k ní mladé, může to být o to složitější. Starší králík si chrání své teritorium a někdy to umí vetřelcům dát silně najevo. Nejlépe si na sebe zvykají samice a vykastrovaný samec.

3

Následuje teď pořízení klece. Ta musí být dostatečně velká. Většina chovatelů upřednostňuje dávat podestýlku jen na místo do záchůdku, v ostatních částech klece může mít králík např. koberec. Klec je důležité vybavit jesličkami na seno, popřípadě závěsy na mrkev a zeleninu.

4

Nyní si už králíčka můžete donést domů. Ze začátku je potřeba na něj být vlídní a milí, chválit ho, za každý dobře provedený úkol, ale zároveň jej vychovávat a zvykat na všechny věci, se kterými může přijít do styku. Čím dříve se ušák naučí nebát se nepřirozeného hluku vysavače, nebo přítomnosti jiného zvířete, máme vyhráno a náš ušák nebude zbytečně stresovaný.

5

Králíci dospívají průměrně kolem 6.- 7. měsíce věku, do té doby byste ho měli stále vychovávat, vlídně na něj mluvit, odměňovat ho pamlskama, aby přiběhl na zavolání. Je důležité ho naučit pít z napáječky, chodit na záchůdek, rozumnět vašemu tónu hlasu. Když ušák bude okusovat nábytek, zvyšte hlas a přidejte k tomu např. mírné zatleskání, popřípadě zamlaskání. Králíci jsou vnímaví na tóny hlasu a na nové zvuky a určitě vám to při výchově pomůže.

6

U králíků je velmi důležitá výživa. Je třeba hledět na to, že králík je býložravec, který musí mít z 80 - 90 % ve stravě seno, zbytek příjde na zeleninu, popřípadě trochu ovoce. Krmit králíka směskami, zakoupenými ve zverimexu nedoporučuji. Tyto směsky obsahují velké množství jádra – semínka, klasy, které jsou příliš kalorické a nemají dostatek vlákniny.

7

S králíkem je třeba chodit na pravidelné návštěny k veterináři – a to každého půl roku na očkování – proti myxomatoze a králíčímu moru, zkontrolování zubů, popřípadě ostříhání drápků (můžete zvládnout i sami doma). Rozhodně bych nic nepodceňovala a králíčka dvakrát do roku naočkovala.

Tipy

Doporučuji vám, aby králíček chodil na záchůdek a dávat mu do záchůdku stelivo, velmi osvědčené je např. přírodní kočičí stelivo Cat´s best universal. Nezapáchá a je dobře vsakující, a díky tomu vám ušetří pohodlí a starosti s čištěním.

Než si ušáka pořídíte, uvědomte si, že je to hlodavec, který má, stejně jako všichni hlodavci, tendenci pořád něco okusovat a ochutnávat. Než přinesete ušáka domů, tak zabezpečte pokoj tak, aby se nedostal ke kabelům a věcem, které jsou pro vás cenné.

Králík je učenlivý. Počítejte ale také s tím, že králík si je tak trochu svým pánem, vychovat se dá, ale záleží to na vzájemné "domuvě"... Nikdy králíka nebijte a nepoužívejte fyzické tresty. Je to zbytečné, ba naopak králík je zvíře, které se na vás dokáže urazit a dá vám svůj "názor" značně najevo.

Varování

Králíci umí být občas docela protivní a je potřeba dát králíčkovi jeho soukromí a pokud se nechce zrovna hladit, nechat ho být. Sám za vámi příjde a bude si vyžadovat pozornost, ale až on sám bude chtít.

Nepočítejte ani s tím, že budete mít chlupáče zavřeného v kleci, jedenkrát denně mu dáte jídlo, vyměníte vodu a tím vaše starost o něj končí. To rozhodně ne. Králík bude nespokojený a dá vám to razantním způsobem najevo, začne okusovat mříže od klece a nedá pokoj, než ho nepustíte proběhnout. Králící jsou velice společenští a nemají rádi, když musí být sami zavření v kleci, proto tudy cesta nevede. Musíte se svému zvířeti přizpůsobit a co by bylo úplně nejlepší, nechat králíka volně běhat po pokoji, nemusí to být celý byt, stačí mu jedna místnost, kde bude volně a kde si s ním budete hrát. Králík je potom veselejší, kamarádský a není protivný.

Králíci nesmí čokoládu, med, mléko, veškeré lidské jídlo, je to nebezpečné pro jejich zažívání a podávání sladkého by mohlo mít špatný dopad na jeho zuby – vznik abcesů. Králíci jsou hlodavci, kteří pokud nemají seno neustále k dispozici, dřív nebo později začnou mít problémy se zuby. A protože tyto problémy jsou nemalé a králíčkovi radosti rozhodně nepřidají, je velice důležité se držet těmito zásadami a králíka vhodně krmit.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.333335
Average: 4.3 (69 votes)