Co je potřeba

• Znalosti
• Přečtení pár knih o asertivitě včetně návodů
• Někdy vám pomůže i kurz, či psychoterapie
• Trénink

1

Jak být asertivní? V prvé řadě si musíte uvědomit, co asertivita je. Manipulace, tlak a ctižádostiví jedinci jsou na každém kroku a vy se jim nesmíte dát. Uvědomte si, že tu jde jen o vás a o to, co chcete vy. Máte nárok být spontánní, dělat chyby, odmítat a říkat svůj názor, i když není totožný s jejich. Za to však i vy musíte respektovat ten jejich, byť nesouhlasíte. Nebojte se proto projevit své emoce, pocity, přání a požadavky. Nebuďte však přitom ani pasivní, ani agresivní, nemlžte, vyjádřete se prostě přímo a na rovinu.

2

Máte nárok říci NE, a to bez výčitek. Nevyhýbejte se odmítnutí a zbytečně nevysvětlujte.

3

Máte nárok prosazovat své city, touhy, být takovým jakým jste.

4

Máte nárok být zodpovědný za svůj život, a to i za své chyby a omyly.

5

Nemusíte se nikomu omlouvat, ba ani cokoli vysvětlovat. Výmluvy a dlouhá ospravedlňování vás dostávají do podřadné pozice.
Máte právo měnit názory i postoje.

6

Máte nárok říci, že nevíte, či nerozumíte. To samé platí i k samé i nechcete.
Máte právo být nezávislými na druhých. Nikdo nemůže mít vyšší právo o vás rozhodovat, než vy samotní.

7

Nenechte si vyčítat nelogická rozhodnutí, máte na ně právo.
Máte právo být lhostejní a říct, že je vám to jedno.

8

Přestaňte se ohlížet na to, co by řekli o tom ostatní. Už se nenechte citově vydírat, zastrašovat, ovládněte svůj pocit viny, co by mělo, či nemělo být a řiďte se sami sebou, co uznáváte? Jak daleko necháte cizí lidi, aby zašli? Naučte se bránit nepřiměřené kritice.
Kritiku můžete přijmout, ale není nezbytné se plazit, omlouvat a ponižovat. Stačí, když si vezmete ponaučení. Ano, byla to chyba, zapracuju na tom. Proč to déle pitvat?

9

Nebojte se odmítnout, ale nemlžte. Své odmítnutí definujte jasně a zřetelně. Víc se k tomu nevyjadřujte. Nedávejte prostor k lámání.

10

Chcete se prosadit? Je celá řada metod. Nejideálnější je ta, že prostě přijdete a na rovinu řeknete. Co a jak. Pak můžete jednat i empaticky, kdy vydáte souhlas a pochopení, ale pozor stále si stojíte na svých postojích a zásadách. Svůj požadavek můžete i stupňovat, tlačit, ale to pouze jen do doby než ho dosáhnete.

11

Kritiku mířenou právem přijměte, ale neprávem se braňte. Ignorujte ji pouze pokud se jedná o podnapilého člověka.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.8
Average: 3.8 (5 votes)