Co je potřeba

ostrý vydezinfikovaný nůž , množitelský substrát, sadbovače, květináče, podmisky, písek, perlit, rašelina, práškový stimulátor, hnojivo s obsahem draslíku, líh na dezinfekci nože

1

Na řízkování je dobré rostliny připravit, a to nejlépe tak, že jim dopřejeme hnojivo s vyšším obsahem draslíku asi 1 až 2 měsíce před řízkováním. Měkké řízky s nevyzrálým pletivem často velmi špatně zakořeňují a navíc bývají napadány hnilobou a plísněmi.

2

NIKDY neřízkujeme jakkoli napadené a poškozené rostliny!!!
Řezací nástroj vždy při změně rostliny ponoříme do lihu, tak ho dezinfikujeme.
Rostliny před odběrem řízků dostatečně zalijeme, aby bylo odlamování řízků snadné. Odlamujeme rostlinu v místě kolínka. Rostlinám můžeme řízky také odřezávat ostrým nožem nebo odstřihovat nůžkami.
Jednotlivé řízky odřízneme přímo a nebo si uřízneme celý dlouhý stonek, který pak následně dále řízkujeme.

3

Jak vypadá takový správný řízek? Je dlouhý mezi 10ti a 15 cm a měl by mít 2 nebo 3 patra listů.
Z řízků odstraňujeme všechny listy a palisty, které by byly po zaschnutí v kontaktu se substrátem.
Ideální je ponechat na řízku 2až 3 listy. Pokud namočíme dolní okraje řízků do práškového stimulátoru, podpoříme tím růst řízků.

4

Na řízková ní jsou nejvhodnější sadbovače nebo větší květináče. Do jednoho květináče o průměru 10 cm můžeme napíchnout až 5 řízků. Ušetříme tak místo a po vysazení do truhlíků příští rok budeme mít bohatší kvetení .

5

Vhodným substrátem na řízkování je již hotový množitelský substrát, který dnes již zakoupíme ve všech zahradnických centrech. Nebo si připravíme vlastní z písku, perlitu a rašeliny v poměru 3:2:1.

6

Substrát nemá zadržovat vodu, aby nám v něm řízky nezahnívaly. Řízek by měl být v substrátu 2-3 cm hluboko. Malým nástrojem si uděláme do substrátu důlky a řízky do nich vkládáme.

7

Řízky dostatečně zakoření asi po 3-6 týdnech. Řízky v sadbovačích na tuto dobu umístíme na světlé, ale nikoli na přímé slunce. Po dobu 4 týdnů je pro ně ideální teplota kolem 20 stupňů. Řízky zaléváme nejlépe do podmisek. Půda tak zůstane lehce vlhká nikoli však přemokřená.

8

Zakořeněné řízky nakonec z malých sadbovačů přesadíme do květináčů. Řízky z květináčů o průměru 10 cm nepřesazujeme. Při zimování řízků platí pravidlo - čím nižší teplota prostředí, tím méně zálivky. Řízky do jara několikrát zaštípneme, aby se hezky rozvětvovaly.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (10 votes)